Egyeskő

Az Egyeskő a Hagymás-hegységben található, 1608 méter magas sziklatorony. Az Egyeskő-menedékházig meredek erdei ösvény vezet, amely veszélyesnek nem, inkább fárasztónak mondható. A menedékház a hatalmas, égbe magasodó Egyeskő-szikla lábánál helyezkedik el. A sziklára már sokkalta nehezebb felmászni, azonban a csúcsról elénk táruló panoráma minden fáradtságért kárpótol.

Nekünk júniusban került sor erre a túrára, egy Csíkszeredai ügyintézéssel kötöttük össze. Kora délben indultunk el Csíkból, egészen Balánbányáig mentünk autóval. Itt a templom mellett hagytuk az autót, és a patakkal párhuzamosan indultunk útnak. Hamarosan megérkeztünk a Hagymás Nemzeti Park bejáratát jelző táblához, ahonnan kezdetben egy meredekebb, majd később szelídebb erdei út vezet tovább. Szinte mindvégig fenyves erdő között haladtunk, jobb oldalunkon pedig csodás kilátás nyílt a völgyre, háttérben pedig a hegyre.

Körül-belül három órányi út után érkeztünk a menedékházhoz vezető, utolsó meredek emelkedőhöz, amely a hajdani sípálya helye volt. Innen néhány percnyi izzasztó kapaszkodás után megérkeztünk a menedékházhoz, ahol a jéghideg forrásvízben megmosakodtunk, és megpihentünk. Innen már egészen közelinek tűnt  a szinte ijesztő, égbe magasodó óriási sziklatorony.

A menedékháztól a szikla irányába már sokkal barátságtalanabb, meredek köves út vezet felfele. Itt már néhol csak négykézláb lehet haladni, a kövek pedig nagyon csúsznak, ezért figyelni kell, hova lépünk. Hamarosan elérkeztünk a tényleges sziklafalhoz, ahol szinte függőlegesen kell felfele kapaszkodni a hegyoldalon.

Többször is megálltunk pihenni és gyönyörködni a tájban.  Az utolsó szakaszban a sziklafal oldalára erősített acéldrót segítségével lehetett felfele haladni. Itt már meglehetősen veszélyes volt felfele mászni, csak a tapasztaltabbaknak ajánlott erre vállalkozni.

A fárasztó kapaszkodás azonban nem maradt jutalom nélkül, hiszen a magasból pazar kilátás nyílt a Csíki-medencére, és az azt övező hegyvonulatokra. A távolban látszott az Öcsém-tető, illetve a Nagyhagymás, amelyeket az idő hiánya miatt nem másztunk meg akkor, de felírtuk a bakancslistára.

A szikláról lemászni még nehezebb volt, mint felfele, minden lépés alapos figyelmet igényelt, hiszen elég egyetlen rossz mozdulat, hogy baj történjen. A menedékháztól pedig büszkén és elégedetten sétáltunk lefele egészen a faluig. Még sötétedés előtt leérkeztünk, majd fáradtan, de újabb élményekkel gazdagodva indultunk hazafele.